Werkplaats




Servicebeurt inplannen voor jouw fiets?

Werkplaats-afspraak-plannen-kramer-fietsenBij iedere fiets die je bij Kramer Fietsen koopt zit een service tegoed. Dit service tegoed is opgedeeld in kortingen op toekomstige servicebeurten voor jouw fiets. Het voordeel aan een servicebeurt is dat je de levensduur aanzienlijk verlengt.
Plan een servicebeurt in voor jouw fiets en wij controleren aan de hand van het framenummer of jouw fiets recht geeft op een gratis servicebeurt of een servicebeurt met korting. Ook is het mogelijk om een reguliere servicebeurt in te plannen. Hierbij maakt het niet uit of de fiets wel of niet bij Kramer Fietsen is gekocht.

Er zijn verschillende soorten service tegoeden. Dit is weer afhankelijke van het soort fiets dat je hebt gekocht bij Kramer Fietsen. De verschillende tegoeden hebben veel raakvlakken met elkaar. Zo krijgt iedere nieuwe fiets van een Stadsfiets tot en met aan een Racefiets en Mountainbikes een eerste gratis servicebeurt. Dit doen wij om garantiegevallen te verminderen en de levensduur van de fiets aanzienlijk te verlengen. De nieuwe materialen van de fiets moeten de eerste maanden op elkaar inslijten. Wanneer deze daarna weer opnieuw worden afgesteld zal de fiets veel minder snel slijten.

Heb je een Elektrische Fietsen gekocht? Dan zal er service tegoed worden vermeld dat er geen verwijderingsbijdrage voor de accu wordt doorberekend. Bij een kinderfiets zal je in het servicepakket het verstellen van het stuur en de zadel vinden. Ook occasions krijgen een service tegoed. Zo zullen deze fietsen cruciale onderdelen hebben die op korter termijn opnieuw afgesteld zouden moeten worden. Echter is het net als bij iedere andere fiets aan te raden om eens per jaar de fiets een servicebeurt te geven. Daarom krijg je een flinke korting op de eerste servicebeurt van een occassion fiets.

Wat wordt er gedaan met een Servicebeurt aan de fiets?

Omdat een fiets een gebruiksproduct is heeft de fiets regelmatig onderhoud nodig. Dit komt doordat de verschillende krachten en invloeden effect hebben op het materiaal, de lagers andere onderdelen zoals de fietsbanden. Door de fiets regelmatig een servicebeurt te geven voorkom je met name een hoop onvoorziene ellende en verleng je de levensduur van de fiets aanzienlijk.

Maar wat gebeurt er dan met een servicebeurt van de fiets? Ten eerste lopen wij samen met jou de fiets na op eventuele zichtbare aandachtspunten. Dit kan zijn een stel versleten banden of een slag in het wiel. Het moeilijke is dat iedere fiets last heeft van andere aandachtspunten. Ook als het voor jou als gebruiker niet zichtbaar is zijn er vaak nog vele verbeterpunten aan de fiets.

Wij stellen het balhoofd en de versnellingen opnieuw af. Dit voorkomt dat het frame extra belast wordt waardoor deze zal kunnen gaan scheuren. Een ander duidelijk uit te leggen punt is het afstellen van de versnellingen. Verkeerd afgestelde versnellingen kunnen er namelijk voor zorgen dat de schakelnaaf of derailleur kapot gaat.

Heeft jouw fiets hydraulische remmen? Dan zullen wij de rem opnieuw afstellen. Dit doen wij in de meeste gevallen door de remleidingen bij te vullen en te ontluchten. Is het een hydraulische schijfrem? Dan zullen de remblokken en schijf opnieuw gecentreerd worden.

Hoe vaak moet de fiets een servicebeurt hebben?

Nu is het natuurlijk altijd de vraag hoe vaak je de fiets zal moeten wegbrengen voor een servicebeurt? Ook dat is sterk afhankelijk van het aantal kilometers dat op de fiets is gefietst en onder welke weersomstandigheden. Bij gemiddeld gebruik van zo’n 1.500 kilometer per jaar (28 kilometer per week) is het aan te raden om de fiets jaarlijks weg te brengen voor een servicebeurt. Fiets je meer dan 2.500 kilometers per jaar? Dan is het advies om de fiets twee keer per jaar weg te brengen voor een servicebeurt.