Hoe voorkom ik slijtage aan mijn racefiets?
Je hebt een mooie racefiets en wilt slijtage voorkomen. Maar hoe voorkom je dan onnodige slijtage en kosten? In deze blog leggen wij jou uit hoe je met de juiste handelingen enkele honderden euro’s kunt besparen.
In beginselen is het simpel gezegd. Maak je fiets goed schoon en vervang tijdig de versleten onderdelen op jouw racefiets. Maar hoe zie je dan of een onderdeel versleten is? Welke gereedschappen heb ik nodig? En hoe maak je een racefiets schoon?
Het schoonmaken van de racefiets
Je kunt je fiets en fietsketting op verschillende manieren schoonmaken. Maar door het op de juiste manier te doen kan je veel tijd besparen. Ook is het belangrijk om hierbij gebruik te maken van goede fiets schoonmaakproducten.
Laten we beginnen met het grootste vuil van de fiets af te spuiten met een tuinslang. Dit zorgt ervoor dat viezigheid soepel van de fiets stroomt. Het wordt dan ook niet aangeraden om meteen een doek over je fiets te halen. Dit kan ervoor zorgen dat zandkorrels gaan schuren op het frame. Op ten duur zal dit zorgen voor super veel kleine krasjes op de fiets, wat weer een faal effect geeft.
Nadat je de fiets hebt afgespoten met water, kan je gebruik maken van een spons en Cyclon Bionet. Vul de bodem van een emmer met een beetje Bionet en vul de emmer met water. De Bionet zorgt ervoor dat de hele fiets wordt ontvet. De zwarte strepen op de voorvork. Die zijn ontstaan door de remblokjes. Verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Daarna is het verstandig om de fietsketting op de juiste manier schoon te maken. Dit kan je doen door Bionet op een oude doet te doen en over de ketting te wrijven. Echter is dit niet de beste manier om je fiets schoon te maken. Om de fietsketting op een juist manier schoon te maken kan je gebruik maken van de BBB Bright & Fresh. Vul deze met Bionet en haal de fietsketting enkele keren door het apparaat heen.
Het voordeel aan de BBB Bright & Fresh is dat deze ook de binnenkant van de ketting schoonmaakt. En laat nou net de binnenkant van de ketting de cassette en derailleurwieltjes vies maken.
Waarom je altijd teflon moet gebruiken bij het schoonmaken van de fiets
Nadat je dit hebt gedaan is het belangrijk om de fietsketting weer opnieuw in te sprayen met teflon spray. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld de Cyclon Course spray wordt de teflon verspreidt over de gehele cassette. Zo voorkom je dat de ketting en cassette drooglopen en extra hard slijten.
Nu je toch meteen bezig bent aan de fietsketting en cassette is het handig om geregeld de slijtage van de fietsketting op te meten. Het tijdig vervangen van de fietsketting kan er namelijk voor zorgen dat de cassette van de racefiets nog niet vervangen hoeft te worden.
Om de slijtage van de fietsketting op te meten kan je gebruik maken van de BBB ChainChecker.
Het frame laten glanzen
Ondertussen is de rest van de fiets al redelijk opgedroogd. Om het frame weer te laten glanzen zoals hij deed in de fietsenwinkel kan je de Poetsolie van het merk Cyclon gebruiken. De poetsolie geeft de fiets net wat meer glans. Echter is de poetsolie niet te gebruiken bij fietsen met een matte kleurstelling.
Controleren van de remblokken van de fiets
Vooral tijdens het fietsen in de regen slijten de remblokken van de racefiets erg hard. Heb je velgremmen dan zal je zwarte strepen zien op de voorvork van jouw fiets. Wanneer je schijfremmen hebt zal je hier minder van zien. Als je schijfremmen hebt moet je vooral op de verkleuring van de schijven letten. Zijn de schijven niet meer mooi zilverkleurig? Dan is het tijd om de schijven te vervangen. Echter is dit niet heel snel nodig. Waarschijnlijk zal je eerder last hebben van schijfremblokken die zijn opgeremd. Dit zie je aan de compound die op de kleine schijfremblokjes hoort te zitten. Door met een zaklamp tussen de remklauwen te schijnen wordt het beter zichtbaar wat de status van de remblokken is.
Toch is het belangrijk om regelmatig de remblokken t controleren. Wanneer je velgremmen hebt zijn de remblokken altijd voorzien van enkele strepen om het vuil en water af te voeren. Wanneer deze strepen minder zijn of zelfs weggeremd zijn. Is het verstandig om de remblokken te vervangen.
Bij schijfremmen is het minder snel zichtbaar of de remblokken versleten zijn. Door goed te kijken of de remblokken nog genoeg remharen hebben (vaak blauwe of bronzige kleur) weet je dat de remblokken nog niet versleten zijn. Zie je een grijs ijzer of hoor je tijdens het remmen ijzer op ijzer. Dan is het zaak om zo weinig mogelijk te remmen en zo snel als je kunt de remblokken te vervangen.
Wanneer de remblokken niet tijdig worden vervangen kan je velgen van jouw fiets of de schijven van de schijfrem kapot remmen. Deze vervangen kan enkele honderden euro’s kosten terwijl een set remblokken rond de €20,- kost.
Jouw racefiets nog beter onderhouden?
De fiets in een nog betere conditie houden? Dat kan als je gebruik maakt van de juiste producten om jouw fiets te onderhouden. Op voorhand is het misschien een kleine investering maar in de loop van de tijd levert het hebben van de juiste producten zeker weten zijn geld op. Want door het juist onderhouden van de fiets wordt slijtage tegen gegaan en moeten de onderdelen minder snel worden vervangen. Juist wanneer de weersomstandigheden wat slechter zijn is het belangrijk om de fiets goed schoon te maken. Naast schoonmaken zijn er ook nog een paar andere dingen die je kan doen om de fiets in een goede conditie te houden. Zo is het aan te raden om de fiets in een droge omgeving neer te zetten, zodat de lagers niet aangetast kunnen worden en gaan oxideren. Benieuwd naar wat je nog meer kan doen om jouw fiets te beschermen tegen de regen?
Geef een reactie